Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
Acasa / AUTOEDUCARE / Prima zi de şcoală! „Este esenţial să nu îi transmitem copilului emoţii negative, trăirile noastre nefericite din şcoală. Copiii sunt oglinzile noastre şi pot prelua această atitudine distructivă”

Prima zi de şcoală! „Este esenţial să nu îi transmitem copilului emoţii negative, trăirile noastre nefericite din şcoală. Copiii sunt oglinzile noastre şi pot prelua această atitudine distructivă”

/
/
/

Pentru mai bine de 150.000 de copii luni va fi o zi mai specială decât pentru ceilalţi deoarece va fi prima zi de şcoală din viaţa lor. Ea reprezintă sfârşitul unei perioade în care părintele a reprezentat centrul absolut al lumii copilului.

„Este esenţial să nu îi transmitem copilului emoţii negative, trăirile noastre nefericite din şcoală. Copiii sunt oglinzile noastre şi pot prelua această atitudine distructivă. Important e să îi arătam copilului că şcoala este o experienţă firească, o ocazie de a întâlni şi de a cunoaşte alţi copii, de a interacţiona şi de a te juca”, susţine profesoara de Română Cristina Tunegaru.

„Este important să vorbim cu copilul zilnic: ce îi place, ce nu îi place, cum apreciază comportamentele colegilor de clasă, cu cine îşi doreşte să fie prieten, cum îl ajută în viaţa de zi cu zi ce a învaţat. Este nevoie, ca părinţi, chiar să fim interesaţi de aceste aspecte, nu să mimăm o falsă curiozitate, pe care copilul o va observa foarte curând, primind astfel mesaje ambivalente care îl fac să se simtă în nesiguranţă”, este de părere şi psihologul Mirela Horumbă.



Specialiştii ne avertizează şi asupra uneia din pricipalele erori pe care o putem comite ca părinte în modul în care gestionăm relaţia copilului cu şcoala. „În România, copilul este atenţionat din timp că odată cu începerea şcolii joaca s-a terminat, că aşteptările sunt mult mai mari şi nu se negociază. În primii ani orice dorinţă a acestuia va fi condiţionată de rezultatele şcolare, ceea ce este total greşit, susţine psihologul Mihai Copăceanu.

„Deci pedeapsa şi chiar recompensa nerealistă sunt cele mai proaste metode însă facile pentru părinţii care nu au timp să se ocupe de copii, metode prin care, cred ei stimulează/obligă copilul să aibă rezultate. De multe ori în spatele unei diplome de premiul întâi sau olimpiadă se ascunde frustrare, revoltă, confuzie, frică şi dispreţ”, a completat acesta. Dincolo de menţinerea unui dialog sincer cu copilul în această perioadă există însă şi o serie de lucruri practice ce pot diminua amplitudinea şi impactul negativ al acestor provocări asupra copiilor în primul rând, dar şi asupra părinţilor şi vieţii de familie în general.

După cum este de părere psihologul Mariana Ionică, pentru o traziţie lină de la programul şi activităţile specifice vacanţei la un program şi respectiv activităţi specifice mersului la şcoală avem nevoie de puţină organizare. Astfel, ar fi indicat „să refacem rutina de somn a copiilor, potrivită pentru perioada când ei merg la şcoală, ajutîndu-i să revină treptat la programul de somn din timpul şcolii, şi la fel, dacă pe timpul vacanţei copiii au avut un program care includea vizionarea prelungită de emisiuni TV sau jocuri pe calculator, va fi nevoie să îi obişnuim din timp şi treptat cu un program în care aceste activităţi vor fi mult reduse”. În plus, micile detalii, precum mersul împreună pentru cumpărarea rechizitelor şi încurajarea copilului să-şi aleagă singur rucsacul, penarul, caietele pot avea un efect pozitiv. „Implicarea copilului şi acordarea permisiunii de a face propriile alegeri va avea efecte pozitive asupra relaţiei părinte-copil, fiind şi o modalitate excelentă de responsabilizare şi de creştere a încrederii în sine”, a completat psihologul Mariana Ionică. La fel, aşa cum adaugă şi profesoara Cristina Tunegaru, „încă dinainte de perioda şcolarizării îi putem familiariza pe copii cu lectura, mai ales prin exemplul personal, profitând şi de interesul natural al copilului pentru poveste”.



Dificultăţile copiilor la trecerea la ciclurile superioare

Trecerea de la ciclul primar la cel gimnazial poate reprezenta o altă perioadă dificil de navigat pentru copii. „Dificilă este şi trecerea de la clasele primare la gimnaziu, când mai mulţi profesori iau locul învăţătorului, iar notele iau locul calificativelor”, este de părere profesoara Cristina Tunegaru. „Este o perioadă grea, mi s-a întâmplat de multe ori să îi văd pe copii nedumeriţi”.Sunt multe discipline, mulţi profesori, fiecare cu propriile reguli, cu propriul stil de predare. Ca părinţi şi profesori trebuie să avem răbdare, să vorbim cu copiii şi să le explicăm cum funcţioneaza gimnaziul, să le explicăm notarea, să îi încurajăm şi să ne concentram pe aspectele familiare astfel încât trecerea către gimnaziu să fie uşoară. Din păcate, mulţi copii se pierd în clasa a V-a, pentru că presiunea pusă pe umerii lor devine deodată prea mare”, a completat aceasta. La fel, după cum subliniază şi alţi experţi, la acest nivel, unde apar primele eşecuri este necesară o atitudine constructivă. „Eşecul, pe termen scurt, trebuie privit ca o lecţie de învăţare şi atunci când apare este corect să ne centrăm pe o soluţie, cu paşi concreţi de aplicare şi cu aprecierea procesului în care este implicat copilul. Astfel îl învăţăm pe acesta că este normal să mai şi greseşti, însă poţi corecta acest fapt cu puţină muncă suplimentară. În tot acest proces este fundamentală păstrarea stimei de sine şi creşterea nivelului de motivaţie interioară prin creşterea implicării copilului, practic prin dezvoltarea încrederii în el, în crearea convingerii că poate să meargă mai departe”, spune psihologul Mirela Horumbă.

Daca ti-a placut acest articol, nu uita sa dai Like paginii noastre de Facebook si sa-l Distribui mai departe!

Facebook Comments
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+