Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
Acasa / AUTOEDUCARE / Privim un documentar sau o reclama publicitara dar oare suntem constineti de TOATE INFORMATIILE PERCEPUTE de mintea noastra?

Privim un documentar sau o reclama publicitara dar oare suntem constineti de TOATE INFORMATIILE PERCEPUTE de mintea noastra?

/
/
/

Acest dialog l-am avut de mai multe ori, cu doua persoane diferite, însa referitor la acelasi documentar. Fapt care mi-a trezit curiozitatea. Mi-am spus atunci: „Trebuie sa-l vad!” Dar nu subiectul lui îmi trezise interesul, ci insistenta prietenilor mei.

– Trebuie sa vezi neaparat documentarul asta!
– N-am chef acum, poate altadata. În plus subiectul lui nu ma prea intereseaza.
– Totusi trebuie sa-l vezi!
– De ce?
– E foarte bun… Ai sa vezi…
– Ce ti-a placut atat ? Zi-mi tu despre ce e vorba. Nu prea am timp sa ma uit.
– Nu stiu sa-ti spun. E bun si atat. Trebuie sa-l vezi! Neaparat!

Un amalgam de culori se agita pe ecran, in timp ce un individ vorbea rar si foarte sigur pe el. De acel fundal de imagini ca si cum un pictor isi amesteca acuarelele in loc de imagini referitoare la subiect? Ceva nu era O.K. Ceva… mi-a trezit suspiciuni. Unele lucruri nu se legau, unele afirmatii se contraziceau neavand sens si logica. Atunci am realizat imediat ce se petrece si am recurs la „formula gardian”, ce-mi pastreaza subconstientul liber de orice influenta indusa în mod subconstient. Efectul a fost o puternica durere de cap. Informatiile subliminale cuprinse în documentar se luptau cu informatiile impuse de mine subconstientului meu. Nu am putut privi documentarul. Ca sa ma conving ca durerea de cap nu e totusi una „naturala” am reluat vizionarea dupa cateva zile. Din nefericire si de data aceasta am avut dreptate. Am înteles ce se dorea prin difuzarea gratuita pe internet a acelui documentar. Nu l-am mai urmarit, nu-mi mai era necesar. Însa n-am putut sa-i conving cu nici un chip pe prietenii mei ca fusesra victimele influentei unor mesaje subliminale. Din acest motiv m-am hotarat sa scriu acest articol.



NU E MAGIE, E DOAR TEHNICA!

Privim un documentar sau o reclama publicitara si percepem imagini, suntem cu siguranta constienti de ceea ce vedem, de informatiile transmise, dar oare suntem constineti de TOATE INFORMATIILE PERCEPUTE de mintea noastra? Atunci cand anumite informatii sunt percepute direct de catre SUBCONSTIENTUL nostru fara a fi constienti de existenta lor, putem spune ca ni s-a transmis un mesaj subliminal.

Daca se doreste sa ni se schimbe orietarea politica, sa votam pe cineva anume, sa ni se induca o idee pro sau contra unui anumit personaj sau chiar stat, ori religie, sau dorinta de a cumpara un produs, ori poate doar o anumita stare psihica pentru a deveni vulnerabili în fata altor informatii de acelasi gen, e simplu, se poate apela la mesajele subliminale.
Anumiti stimuli, (infomatii constand în cuvinte, imagini, fraze scurte) sunt prezentati foarte rapid, (e vorba de milisecunde), în anumite conditii care nu permit discriminarea între stimulii alternativi. Incapacitatea de a distinge aceste informatii indica absenta totala a perceptiei constiente, nu si a celei subconstiente. Pentru a dovedi adevarul cuprins in cele de mai sus voi da doar cateva exemple de experimente psihologice al caror rezultat a dovedit incontestabil existenta perceptiei subliminale.

FORMULA „MAGICA”… ARE EFECT!

Înca din 1984, Groeger a ajuns la concluzia ca perceptia subliminala este preponderent de natura semantica. Dintre multele sale experimente, voi exemplifica pe cel în care, el a prezentat subiectilor un cuvant tinta, spre exemplu, „town” (oras) urmand ca ulterior, acestia, sa selecteze dintr-o matrice de 24 de cuvinte ce puteau fi percepute constient, cuvantul prezentat anterior. Matricea prezentata ulterior nu continea însa niciodata cuvintul tinta ci doar cuvinte similare din punct de vedere semantic, spre exemplu city (oras), sau din punct de vedere structural „time” (timp). S-a constatat ca atunci cand cuvantul tinta „town”, era prezentat pe o durata foarte scurta de ordinul milisecundelor pentru a fi perceput doar subliminal, alegerea ulterioara a cuvantului din matrice era cuvantul echivalent „city”. Iar atunci cand cuvantul tinta era prezentat pe o durata suficient de lunga, pentru a fi perceput constient, alegerea ulterioara era bazata pe similaritate structurala, în exemplul nostru cuvintul ales era „time”. Evident „time” semanand cu „town” doar ca forma, nu ca înteles!

Deci perceptia subliminala e de natura semantica. Se preia întelesul cuvantului.

Autorul a continuat acelasi experiment utilizind de data aceasta stimuli auditivi, iar rezultatele au fost similare.
Într-un alt experiment realizat de data aceasta de catre Zajonc si Murfy în 1993, s-a urmarit influenta perceptiei subliminale asupra reactiilor afective. Subiectii au fost împartiti în doua grupuri. Ambelor grupuri li s-au prezentat ideograme chinezesti. Acestea erau însotite de figuri umane zambitoare sau furioase. Diferenta dintre cele doua grupuri a constat în durata de timp în care figurile umane au fost prezentate. În primul grup ele apareau doar pentru 4 milisecunde, ele erau percepute astfel doar subliminal, în cel de-al doilea grup ele au fost prezentate o secunda, deci puteau fi percepute constient. Ambelor grupuri li s-a cerut sa evalueze ideogramele ca reprezentand ceva „bun” sau ceva „rau”. Subiectilor din cel de-al doile grup li s-a cerut sa ignore fetele umane si sa evalueze ideogramele independent de acestea.

Rezultatul experimentului a demonstrat ca subiectii care nu au fost constienti de prezenta acestor figuri au fost mult mai influentati de ele decat cei care le-au perceput constient, ca urmare au evaluat ideogramele în functie de expresia figurii prezentate extrem de fugitiv.  Mai mult decat atat Fowler a demonstrat cu un procent de 95% faptul ca mesajele subliminale sunt percepute si determina anumite alegeri în mod inconstient. El a prezentat subiectilor pe un ecran un mesaj subliminal constand în cuvantul „lodge” (adapost). Ulterior a prezentat alte doua mesaje ce puteau fi percepute constient constand în cuvintele „hotel” si „book”, subiectii trebuind sa aleaga din acestea doua, cuvantul care avea legatura cu primul. Nu întamplator 95% din raspunsuri au indicat cuvantul corect – hotel.

PREFERINTA

Într-un alt experiment s-a prezentat subiectilor timp de 1 ms, zece forme geometrice lipsite de semnificatie, urmând ca ulterior, acestia sa aleaga figura preferata din alte douazeci de figuri, zece fiind noi, iar zece fiind cele prezentate anterior subliminal. Majoritatea au preferat… da ati ghicit, figurile prezentate subliminal!

Aici intervine si ceea ce în psihologie se numeste efectul de obisnuire. Ne simtim mai bine in prezenta a ceva cunoscut. Oare la asta folosesc reclamele? E o intrebare retorica, binenteles…

REACTIA ELECTRODERMALA

Lazarus si Mc Cleary au prezentat subiectilor din experimetul lor o lista de zece cuvinte fara înteles, cinci dintre ele fiind însotite de usoare socuri electrice. La prezentarea ulterioara constienta, cuvintele ce initial au fost însotite de socuri electrice au avut darul de a crea aceeasi reactie electrodermala desi de data aceasta socul nu a mai existat! Cei doi autori au fost cei ce au introdus în psihologie termenul de „subception” adica „perceptie subliminala”.



S-ar mai putea da o multime de exemple de experimente de acest gen, dar cred ca acestea sunt destul de elocvente.
Totusi nu pot sa nu-l mentionez pe Boris Sidis, primul cercetator care a facut un experiment de acest gen în 1898, la universitatea Harvard. El a prezentat subiectilor cartoane pe care era scrisa o singura cifra sau litera, însa cartoanele erau foarte departe de subiecti, astfel încat oricat de buna ar fi fost vederea acestora nu puteau citi nimic. Unii vedeau ceva nedefinit, altii au afirmat ca nu vad nimic. Însa ulterior cand li s-a cerut sa spuna ce era scris pe cartoane, s-a putut concluziona faptul ca exista uimitor de multe raspunsuri corecte. Astfel Sidis a fost primul cercetator care a afirmat în mod oficial ca exista un nivel de constiinta care percepe stimuli pe care eul nostru constient nu îl percepe, dar care se înregistraza în fiinta noastra, influentandu-ne.

MESAJELE SUBLIMINALE SI VISELE.

S-a dovedit ca aceste mesaje au influenta asupra viselor noastre. În experimetul sau, Poetzl a prezentat subiectilor imagini ce reprezentau scene naturale pentru o durata foarte scurta de timp, respectiv 100 ms. Apoi a invitat subiectii sa descrie sau sa deseneze ceea ce au vazut, dar si sa îsi noteze detaliat visele din noaptea urmatoare. Descrierea viselor a demonstrat existenta multor elemente comune cu cele ale imaginilor subliminale. Deci aceste imagini nu doar ca intra direct în subconstient dar sunt pastrate acolo pentru mai mult timp.

MESAJELE DIN TIMPUL ANESTEZIEI.

În aceasta privinta cel mai cunoscut experiment este cel al lui Levinson, care a folosit zece pacienti aflati sub anestezie în timpul unor operatii chirurgicale. A fost simulata o situatie delicata. Medicul afirma „îngrijorat”: „Nu-mi place cum arata pacientul. E cam albastru! Sa îi dam mai mult oxigen!” Dupa o luna, patru dintre acesti pacientii îsi aminteau foarte exact respectivul incident, alti patru si-au amintit partial, respectiv ca ceva nu a fost în ordine în timpul operatiei, iar doi nu si-au amintit nimic.

Dacă ți-a plăcut acest articol, nu uita să dai Like paginii noastre de Facebook si să-l Distribui mai departe!

Facebook Comments
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+