Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
Acasa / AUTOEDUCARE / Stresul, boala care ucide incet, explicata de specialişti. Cum îl putem combate şi când se poate transforma în ceva pozitiv

Stresul, boala care ucide incet, explicata de specialişti. Cum îl putem combate şi când se poate transforma în ceva pozitiv

/
/
/

Când aveţi o stare de tensiune interioară, cei din jur o vor observa imediat, vă­zându-vă fruntea brăzdată, buzele rigide şi maxilarele încleştate.

Eliminaţi crisparea: în­creţiţi fruntea, ridicaţi sprâncenele cât mai sus şi apăsaţi de mai multe ori limba în cerul gurii. În câteva clipe vă veţi des­tinde, iar faţa dvs. va căpăta o expresie mai plăcută.
Stresul se manifestă foarte des şi prin contracturi în zona cefei şi a umerilor. Ele pornesc de fapt de la maxilare, întrucât cele mai multe persoane aflate în situaţii stresante obişnuiesc să strângă din dinţi. Pu­teţi împiedica apariţia acestor con­tracturi, acţionând în sens in­vers: relaxaţi maxilarele. Deschi­deţi larg gura, de câteva ori pe zi. Efectul este garantat.

Nu vă stresaţi cu stresul

Dacă vă aşteaptă o zi grea, cu multe probleme la serviciu, cu copiii de luat de la şcoală şi cu cum­părături de Crăciun, ar trebui să vă treziţi cât mai devreme dimineaţa. În acel moment, aveţi un nivel maxim de cortizol în sânge, iar el se va menţine întreaga zi şi va creşte rezistenţa la stres. Nu apelaţi la medicamente atunci când vă simţiţi stresaţi şi ajunşi la capătul puterilor. Mai bine scrieţi o poezie sau pictaţi un tablou. Studiile ştiinţifice au dovedit că aceste două activităţi creative, pictura şi poezia, re­duc stresul şi pot calma chiar durerile. În cazul când nu vă interesează arta, aveţi la dispoziţie alternativa de a practica un sport.



Vă număraţi şi dvs. printre acei oameni care, după ce şi-au început ziua devreme, îşi pierd energia şi puterea de muncă în orele după-amiezii? Atunci, în măsura în care este posibil, ar trebui să trageţi un pui de somn la prânz. 15 minute, nu mai mult. O siestă scurtă este la fel de relaxantă şi în­vio­rătoare, în plus şi mult mai sănătoasă, decât un preparat energizant, cumpărat de la farmacie. Dacă totuşi nu aveţi condiţii să vă întindeţi şi să puneţi capul jos, vă propunem un mic exerciţiu, care vă va ajuta să depăşiţi oboseala de la prânz, mai re­pede şi mai sănătos decât ar face-o o ceaşcă de cafea: săriţi într-un picior timp de zece minute, pre­ferabil cu fereastra deschisă. Aceasta vă va împrospăta corpul şi mintea.

Hormonul numit oxitocină are în organismul uman rolul de a-i prelungi tinereţea, de a asigura o tensiune arterială normală şi o gestionare optimă a stresului. Ştiţi cum producem noi oxitocină în cor­pul nostru? Pur şi simplu, prin alintări, mângâieri şi îmbrăţişări. Şi sărutările sunt sănătoase: potrivit statisticilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, oamenii care se sărută des au pe termen lung o rezistenţă mai bună la boli şi îmbătrânesc mai lent. Dacă n-aveţi în preajma dvs. o persoană pe care s-o puteţi mângâia, reţineţi că vă poate fi de folos şi flirtul. El reduce stresul, activează circulaţia şi vă insuflă veselie şi optimism. De aceea vă îndem­năm să flirtaţi, ori de câte ori aveţi ocazia.
Dacă nu vă surâde această idee, însă căutaţi o metodă de a combate stresul, iată încă o sugestie demnă de atenţie: luaţi-vă un animal de companie, care să vă alunge senti­mentul de singurătate. Un studiu realizat la Uni­ver­sitatea New York a arătat că tensiunea şi pulsul, scăpate de sub control din cauza stresului, au revenit la valori optime, datorită prezenţei unui câine, a unei pisici sau a unei pă­sări ţinute în colivie. Nici măcar un tovarăş de via­ţă fidel nu reuşeşte o astfel de performanţă…

Farfuria cu anti-stres

Cei ce au o agendă încărcată la serviciu ar tre­bui să-şi compenseze eforturile zilnice mân­când multe piersici. Prin conţinutul lor generos de mag­neziu, vitamina B3, seleniu şi zinc, piersicile fac să dispară ca prin farmec proasta dispoziţie şi vă dau suficientă forţă ca să puteţi suporta fără difi­cultate povara stresului. Fasolea verde este o sursă bună de acid pantotenic (vitamina B5). Această vitamină are un ex­celent efect anti-stres. Cine se sim­te excedat de volumul de muncă şi trăieşte sub presiune ar trebui să-şi gătească o mâncare de fasole ver­de. Un detaliu interesant: în păs­tăile de fasole s-au descoperit şi niş­te substanţe asemă­nătoare cu pectinele, capabile să scadă nivelul prea ridicat al colesterolului.



Porumbul este mai bogat în B1, vitamina sistemului nervos, decât orice altă cereală sau legumă. El conţine şi mangan, un oligoelement care acţionează împreună cu vita­mina B1 în sensul restabilirii cal­mu­lui şi echilibrului, aşadar vă destinde şi vă relaxează. Şi coa­că­zele pot contribui substanţial la sănătatea noastră. Ele ne oferă o mare cantitate de vitamină C – şi anume, una care, lucru foarte important, se asimilează în organism uşor şi repede. De aceea, mân­când coacăze, vă puteţi com­bate stresul profesional şi, totodată, veţi preveni răce­lile estivale. Spanacul este şi el un inamic redutabil al stresului. În struc­tura lui se reunesc mineralul anti-stres magneziu şi vitamina nervilor B1, formând un cuplu extrem de eficient. Şi nu numai atât. Frunzele acestei legume ne furnizează şi o doză apreciabilă de acid folic, care serveşte la protecţia inimii şi împiedică rigi­dizarea vaselor de sânge. Primul stres de la începutul unei zile de muncă poate fi ţinut la respect, cel mai bine, cu o banană. Şi ea ne pune la dispoziţie o porţie consistentă de magneziu. Spre satisfacţia amatorilor de bere, vom adăuga că, datorită unor substanţe active din hamei, lupulonul şi humolonul, care au acţiune calmantă, berea întăreşte nervii şi ajută la o mai bună gestionare a stresului. Dar, desigur, ea este un remediu de care se recomandă să faceţi uz cu măsură …

Ce bem şi ce mâncăm pentru a ne întări nervii

O masă uşoară, cu multe beneficii pentru sis­temul nervos, ar fi un sfert de litru de iaurt sau de lapte, cu o lingură de miere. Nu uitaţi însă că laptele integral are o densitate calorică mare, deci nu trebuie în nicun caz considerat o băutură de potolit setea. El constituie mai degrabă o gustare completă de luat între mese, foarte indicată, având în vedere numeroasele substanţe folosi­toare pe care le conţine.

În perioadele agitate, beţi zilnic câte un pahar de zeamă de varză acră. La fel ca iaurtul, varza mu­rată favorizează înmulţirea bacteriilor sapro­fite din intestin, sprijinind, pe această cale, siste­mul imunitar. De asemenea, se găsesc în ea, din belşug, vitamina C, vitamine din grupul B, mag­neziu şi potasiu. Cine consumă multă varză mu­rată sau bea zeamă de varză se simte mai proas­păt, mai plin de vitalitate şi mai apt să facă faţă stresului.

Dacă deveniţi nervoşi în timpul zilei din pri­cina suprasolicitării la locul de muncă, daţi o fugă până la cel mai apropiat magazin şi cumpăraţi două avocado. Avocado linişteşte nervii şi ajută contra proastei dispoziţii. E bogat în vitamina C, care creşte imunitatea şi reduce stresul, în vita­mina E care este benefică pentru inimă şi sistemul circulator, ca şi în vitamina B6, de care au mare nevoie muşchii şi sângele. Combinaţia dintre aceste vitamine şi o serie de minerale, oligo­elemente, enzime şi uleiuri eterice are un efect calmant asupra nervilor iritaţi. Şi câte trei-patru nuci mâncate pe zi reuşesc să diminueze stresul şi să elimine tulburările de concentrare. Nucile trebuie mâncate crude, deoarece, în momentul când sunt supuse unui tratament termic, pierd multe dintre valoroasele lor principii active.



Infuzii de energie

Toţi cei aflaţi în prezent la maturitate, care poartă pe umerii lor răspunderea unei familii şi îşi doresc să aibă succes în activitatea profesională, necesită, zi de zi, o infuzie de energie mentală şi fizică.

Vitalitate maximă

Dacă vreţi să păşiţi în noua zi cu o vitalitate deosebită şi cu o rezistenţă nervoasă de nezdrun­cinat încă de dimineaţă, iată un mic secret cu care vă veţi atinge scopul: în seara precedentă, beţi înainte de culcare 125 ml de lapte în amestec cu 125 ml de apă. Laptele subţiat cu apă se digeră uşor şi furnizează organismului vitamine, minerale şi oligoelemente importante. În dimineaţa urmatoare, un müsli vă va da şi mai multă energie, încât vă veţi simţi în stare să mutaţi munţii din loc. Mobilizaţi-vă apoi pentru ziua care începe, trezindu-vă simţurile cu ajutorul unor stimuli olfactivi.

Mirosurile pot avea un uimitor efect energi­zant.

Umpleţi o sticluţă cu ulei de mentă, de cim­bru, de rozmarin sau de camfor şi după aceea, în cursul zilei, deschideţi-o din când în când şi mirosiţi. Puneţi 20 de pică­turi dintr-unul din aceste uleiuri într-un castronaş cu apă – ele se eva­poră treptat, iar dvs. le veţi inspira odată cu aerul din încăpere. Un re­mediu sigur contra proastei dispo­ziţii: 30 picături de ulei de trandafir puse pe o batistă pe care o ţineţi la în­demână şi o mirosiţi mereu. In­spiraţi şi parfumul uleiului eteric de portocale, este deosebit de învio­rător.

Pentru a alunga oboseala şi a vă recăpăta elanul, amestecaţi cinci linguri de oţet de fructe în jumătate de litru de apă călduţă şi frecaţi-vă tot corpul cu această mixtură. La sfârşit, faceţi obligatoriu un duş.

Preveniţi o eventuală carenţă de fier mân­când seminţe de floarea-soarelui, sfeclă roşie ori soia.

Şi cartofii combinaţi cu brânză de vaci vă pot fi de folos.Surse bune de fier sunt de asemenea mor­covii, dovleacul, varza creaţă şi spanacul. Dacă doriţi să vă procuraţi fierul din legume cu frunze verzi, carne de pui şi leguminoase, ar trebui să beţi după ele un pahar de suc de portocale. Vitamina C din citrice în­lesneşte asimilarea fierului în organism, spre deosebire de ceaiul negru care o blochează.



Energie din curmale. Când vă simţiţi, uneori, în timpul zilei toropiţi şi epuizaţi, tot ce aveţi de făcut este să mes­tecaţi trei curmale. Aceste fructe dulci conţin o cantitate mare de carbo­hidraţi constând în principal din zahăr invertit, care se digeră foarte uşor. Dizolvându-se deja în salivă, el se asimilează imediat prin mu­­coasa cavităţii bucale. Astfel, curma­lele susţin claritatea gândirii.

De trei ori 7. Dacă aveţi nevoie de şi mai multă energie, mâncaţi între mese şapte migdale, şapte curmale şi şapte stafide.

Stările de oboseală extremă, apă­rute brusc, se pot combate şi cu o bucăţică de ciocolată – cel mai bine una amăruie, deoarece aceasta are o pondere maximă de cacao şi foarte puţin zahăr.

De obicei, cam în jurul orei unspre­zece încep să vă scadă vizibil forţele. Aerul din birou devine îmbâcsit şi us­cat, iar ochii vă obosesc şi lăcrimează, din pricina orelor de lucru la calculator. Luaţi măsuri din vreme, ca să preveniţi momentul când corpul şi mintea dvs. ameninţă să cedeze: beţi până la prânz minimum un litru de apă şi mâncaţi nişte fructe. Cele mai indicate sunt merele.

Soarele este o sursă minunată de energie şi bună dispoziţie. În zilele însorite, ar fi bine să fa­ceţi măcar o scurtă pauză. Închideţi calculatorul, ieşiţi din birou, staţi afară sub cerul liber şi expu­neţi-vă la soare timp de 10 minute. Razele lui vă vor revigora şi vă vor însenina starea de spirit.

Un sfert de litru de suc de stru­guri, sorbit pe îndelete, vă reface repede forţele într-o zi obositoare. Alte reţete care şi-au dovedit eficacitatea în timp sunt: o cană de supă cal­dă de legume, băută cu înghi­ţi­turi mici; un castravete mu­rat; o felie de pâine din făină integrală cu muştar (pus într-un strat gros). Toate acestea activează circulaţia şi vă încarcă repede cu ener­gie. Cartofii fierţi în aburi, cu sare şi brân­ză de vaci ames­tecată cu verdeţuri, sunt de aseme­nea o mân­care ideală pentru a reveni în formă. Beţi după ea un ceai de măceşe sau de cătină, care are avantajul de a conţine multă vita­mină C.

Un bun remediu contra epuizării este şi mierea. Luaţi pur şi simplu o linguriţă de miere în gură şi aşteptaţi să se topească încet pe limbă. Ca să fie şi mai eficientă, adăugaţi-i două pică­turi de ulei de scorţişoară.
Dacă vă confruntaţi cu o obo­sea­lă cronică, beţi zilnic vreme de trei săp­tămâni câte o cană de ceai de roz­marin, îndulcit cu o linguriţă de miere. Uleiurile eterice ale rozma­rinului au efect energizant. Iar la tul­burările de somn vă va ajuta un sfert de litru de iaurt cu fructe şi nuci.

“Cântând în ploaie”

Nu vă necăjiţi din cauza vremii posomorâte. În ciuda ei, mergeţi să faceţi o plimbare în ploaie. Este foarte reconfortant şi va avea de profitat şi tenul dvs. Ieşiţi să vă umpleţi plămânii cu aer proas­păt o dată pe zi sau cel puţin aerisiţi-vă lo­cuinţa cât mai des posibil.
Mai ales iarna, ne-ar fi de mare folos să ne plimbăm zilnic la soare măcar cinci până la zece minute. Avem nevoie de radiaţiile solare pentru o stare de spirit pozitivă, pentru sinteza vitaminei D pentru oase şi dinţi, dar şi pentru sistemul imunitar. Însă ce-i de făcut când soarele nu se arată dintre nori zile întregi, când vremea rămâne tristă şi mohorâtă pentru mai mult timp?

Hrăniţi-vă cu soare

Vitamina D, o substanţă de în­semnătate vitală, care se for­mea­ză în piele numai în condiţiile expunerii la soare, poate fi luată din anumite alimente. Ea este prezentă în unii peşti, cum sunt macroul, heringul, somonul şi ţiparul, în ouă, ceva mai puţin în carnea de pasăre, de asemenea în lapte şi în pâinea din făină integrală. Ciupercile o conţin în cantităţi consi­derabile. Din păcate însă, cele crescute spon­tan în natură sunt deseori încărcate cu substanţe nocive, de exemplu cu metale grele. De aceea, vă sfătuim să preferaţi ciupercile champignon, întru­cât ele se cultivă într-un mediu nepoluat. Consu­mând 100 de grame, vă asiguraţi suficientă vita­mină D încât să vă acoperiţi complet necesarul pentru două zile.



Foarte indicate sunt şi preparatele culinare cu ovăz, în special pentru persoanele care trebuie să depună eforturi fizice sau mentale deosebite. Ovăzul este un furnizor de energie pe termen lung, care nu oboseşte aparatul digestiv. Gustul plăcut şi acţiunea lui benefică asupra psihicului îl reco­mandă ca pe un aliment ce poate fi consumat ori­când cu plăcere de oamenii care practică intens sportul. Dacă vă surprindeţi istoviţi, apatici şi prost dispuşi în zilele dezolante de iarnă, gătiţi-vă o supă din fulgi de ovăz mărunţiţi, mâncaţi un müsli cu fulgi de ovăz sau mestecaţi-i ca atare, punând ală­turi câteva nuci. Fulgii de ovăz vă fac mai produc­tivi, sporesc forţa fizică şi mentală şi activează dopamina, un precursor al serotoninei, faimosul hormon al bunei dispoziţii. Totodată, ovăzul este o componentă foarte importantă a alimentaţiei acelor persoane care îşi supraveghează consecvent colesterolul şi se străduiesc să-i ţină sub control nivelul.

Optimism şi comunicare

Şi, nu uitaţi ca, măcar o dată pe zi, să staţi de vorbă cu un om pe care îl sim­patizaţi în mod deosebit. Vremea urâtă se suportă mai uşor atunci când ai cu cine să comunici. Dacă trăiţi singuri, nu vă însinguraţi. Întâlniţi-vă cu prietenii, ieşiţi împreună la o plimbare, eventual la un spectacol. Sau beţi o cafea şi staţi la un tai­fas prelungit cu vecinii de palier. Singurătatea îmbolnăveşte. Oamenii singuri care cultivă contacte cu cei din jur au o sănătate mai bună.

Daca ti-a placut acest articol, nu uita sa dai Like paginii noastre de Facebook si sa-l Distribui mai departe!

Facebook Comments
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+